Sunday, November 7, 2010

Nyanyian dan muzik (2): Jenis skala muzik



Satu lagi dari aspek time frame nya, muzik telah pun diterokai awal oleh muslim... Lebih kurang 1000 tahun, sebelum barat mula mengenali muzik, bermula pada Renaissance dan abad ke 17.


Muzik secara teorinya berasaskan skala. Skala-skala ini, yang rata-rata diajar disekolah muzik adalah skala barat (Western Scale),  dimana tertakluk kepada 12 note.


Disebalik skala barat ini, ada lagi skala-skala lain yang agak terpencil. Skala yang 'terpencil' ini, maksudnya tidak di ajar secara meluas dan tidak berada dalam silibus ABRSM. Skala tersebut adalah Skala Arab, dan yang lain-lainnya skala China, Jawa dan Bali.


Dalam banyak-banyak skala 'terpencil' ini, skala Arab yang paling sistematik, mempunyai teori dan caranya yang tersendiri. Manakala Skala Cina, masih boleh di adaptasi ke atas alat muzik moden (seperti piano & gitar), dan skala Bali, tidak mempunyai pecahan-pecahan skala improv (improvisasion scale).

Manakala bagi skala arab, secara umumnya, terpecah kepada 7 (lebih kurang sama dengan taranum), iaitu Bayati, Nahwand, Hijaz, Sikah, Ajam dll... Dan 7 skala ini masih mempunyai anak-anaknya.

Utk baca seterusnya klik di sini.

No comments:

Post a Comment